Urheilulta työelämälle- apua osaamispääoman sanoittamiseen

”Myynnissä ei ole niin isoa tulosvastuuta, mutta molemmat ovat pitkälti asenne- ja fiilishommia. Sekä urheilusta että myynnistä saan samanlaisia kiksejä, mutta urheilussa yhteisö ja joukkue on vielä enemmän mukana. Myynnissä jäät kuitenkin vähän yksin opettelemaan sitä. Eihän kukaan tee kauppaa puolestasi. Pitää itse selviytyä. Yrityksillä olisi kuitenkin paljon oppimista urheilusta. Millainen on pukukoppi ja joukkueen hierarkia? Olen ihmetellyt, että miksi moni ei uskalla sanoa esimiehilleen käytännössä yhtään mitään. Urheilussa olen tottunut siihen, että kaikki ovat periaatteessa samalla viivalla. No, valmentaja voi ehkä olla hieman ylempänä"

Tämän artikkelin sitaatit ovat suoraan Branden Kaupallinen Tuottaja- rekrytointikoulutuksesta uudelle työuralleen ponnistaneen ex-ammattijääkiekkoilija Timo Kuuluvaisen suusta. On itsestään selvää, että muun muassa urheilusta ja liiketoiminnasta on löydettävissä paljon yhtäläisyyksiä. Ei varmastikaan ole sattumaa, että esimerkiksi monelta todelliselta huippumyyjältä löytyy urheilutaustaa.

Vaikka koulujärjestelmä tätä nykyä mahdollistaakin jo huippu-urheilun ja opintojen yhdistämisen, ei yhtälö aina ole helpoimmasta päästä. Samaan aikaan urheilijoiden ansioluettelosta puuttuu usein perinteisempää työkokemusta. Siinä missä toiset hikoilevat kesätöissä, urheilijat hikoilevat juoksuradoilla, jäähalleissa ja futiskentillä.

Työelämä on kuitenkin murroksessa. Tulevaisuudessa muodollisen koulutuksen ja työkokemuksen rinnalle tulee nykyistä vahvemmin kyky soveltaa omaksuttuja taitoja uudenlaisessa ympäristössä. Toisin sanoen, jatkossa ei ole enää niin tärkeää se oletko omaksunut taitosi koulunpenkillä vai pukukopissa. Tällainen sopeutumis- ja selviytymiskyky (jargonissa termi kuuluu resilienssi) kehittyy usein urheilu-uran aikana monellakin tapaa.

Pukukoppi- tuo sosiaalisen pääoman ehtymätön Sampo

Mitä muita taitoja urheilu-ura voi sitten opettaa? Esimerkiksi määrätietoisuutta, riskinottokykyä, sitoutumista tavoitteisiin, projekti- ja tiimityöskentelyä, paineensietoa ja tunteidenhallintaa, keskittymistä huippusuoritukseen, monikulttuurista viestintää, mediasuhteita ja esiintymiskykyä, verkostoitumista ja johtajuutta. Melko hyvä lähtökohta lähes uralle kuin uralle, vai mitä? Toki vaikkapa jääkiekkokaukalon ja keskimääräisen toimistoduunin väliltä on löydettävissä erojakin.

"Ja onhan se niinkin, että enää ei ole muutamaa tuhatta katsojaa lynkkaamassa sinua, jos myyntisoitto ei menekään ihan putkeen. Eikä siitä tarvitse seuraavana päivänä lukea enää lehdestäkään. Meidän toimitusjohtajakaan ei ole ihan heti naputtelemassa kypärään. Tai ei ainakaan kovin usein ole" (Timo Kuuluvainen).

Valitettavasti kaikki työnantajat eivät ainakaan ihan vielä osaa nähdä työnhakijan urheilu-uraa varsinaisena vahvuutena. Jos hieman karrikoidaan, niin urheilutaustasta itsekin ponnistava rekrytoija ymmärtää yleensä täysin urheilun tuoman arvon. Jos taas rekrytoivalla henkilöllä ei ole urheilutaustaa, voi suhtautuminen olla huomattavasti nihkeämpää.  

Loppupeleissä urheilijatkin ovat tietenkin itse vastuussa työnhaustaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö urheilijoita voisi auttaa vahvuuksiensa argumentoinnissa ja urheilun kerryttämän osaamispääoman viestimisessä. Tähän olemme bisnesmuotoilutoimisto Brandessa halunneet tarjota auttavaa kättämme. Meillä työskentelee tälläkin hetkellä paljon urheilutaustaisia asiantuntijoita. Useampi tiimistämme ylsi aikanaan jopa maajoukkuetasolle lajeissaan. Olemmekin kokeneet merkitykselliseksi sen, että koska olemme saaneen niin paljon sosiaalista ja osaamispääomaa urheilulta, on hienoa pystyä antamaan jotain takaisinkin. Brande onkin hiljattain pyrkinyt edesauttamaan urheilijoiden usein haastavaksi koettua siirtymää urheilu-uralta ns. perinteisempään työelämään. Käytännössä tätä on tehty erityisesti Kaupallinen tuottaja-rekrykoulutuksen puitteissa.

Luontevaa jatkumoa tälle kehitykselle on yhteistyömme Kuopion alueen urheiluakatemian Ketterä kaksoisura-hankkeen kanssa. Osana parhaillaan käynnissä olevaa projektia Branden asiantuntijat mm. sparraavat nuoria urheilijoita sponsorimyynnissä ja henkilöbrändin rakentamisessa. Lisäksi bisnesmuotoilutoimisto Brande tuottaa Kuopioon huippuluokan seminaarin, jonka osana menestyksekästä ns. toista uraa tekevät ex-urheilijat kertovat tarinoitaan ja avaavat sitä mitä urheilu-ura heille opetti. Koemme tärkeäksi nostaa näitä esimerkkejä jalustalle ja viestiä aiheesta laajasti myös yrityspäättäjille. Samassa yhteydessä järjestetään myös matchmaking-tilaisuus, jossa nuoret urheilijat ja sponsoroinnista kiinnostuneet yritykset törmäytetään.

Jos aihe kiinnostaa, niin Branden asiantuntijoista Arto KuuluvainenAnne Mäkinen puhuvat lähikuukausina aiheesta mm. seuraavissa seminaareissa:

Huippuvaiheen kaksoisuraseminaari (Kuopio, 19.9.2019; järjestävät tahot: Suomen Olympiakomitea, Kuopion alueen urheiluakatemia, Itä-Suomen yliopisto ja Savonia-ammattikorkeakoulu):

Sports Meets Business -seminaari (Kuopio 1.10.2019; järjestävät tahot: Kuopion alueen urheiluakatemia & Bisnesmuotoilutoimisto Brande).

Jälkimmäisessä seminaarissa lavalla nähdään myös Branden Lasse Riitesuo.

Jos urheilun ja liiketoiminnan rajapinnat herättävät kiinnostusta, niin Branden asiantuntijoista esimerkiksi Arto Kuuluvainen keskustelee ja sparraa mielellään teemasta